۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 993067

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در مجمع تشخیص بحث تعطیلی شنبه به دلایلی به طور کلی منتفی شد، گفت: در نهایت پیگیری‌ها نشان می‌دهد احتمالا شورای نگهبان هم به استناد مصوبه مجمع تشخیص تعطیلی روز شنبه و پنجشنبه را منتفی خواهد کرد.

احتمال منتفی شدن تعطیلی ۲ روز در هفته

به‌گزارش قدس آنلاین، محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در جلسه امروز هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اتاق های بازرگانی تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب لایحه افزایش تعطیلی که محل کسب و کار بود را با رویکرد و نگاه ملی به کار گرفتند، گفت: در این میان، موضع اولیه اتاق بازرگانی مخالفت با افزایش تعداد روزهای تعطیل و به ویژه تعطیلی روز پنجشنبه بود که در صورت تحقق می‌توانست با کاهش دادن روزهای کاری مشترک با اغلب کشورها به سه روز در هفته، آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده این اقدام، سالانه بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار آسیب به دنبال داشت، تصریح کرد: ابتدا با پیگیری‌ها نظر کمیسیون اجتماعی مجلس تغییر کرد و بحث تعطیلی پنجشنبه که مدنظر دولت بود، منتفی و شنبه جایگزین شد؛ اما در قدم بعدی و در پیامد حضور بنده به عنوان نماینده بخش خصوصی در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در هشتم خرداد ماه، کلیت طرح از موضوعیت ساقط شد، بدین ترتیب فارغ از نظر شورای نگهبان، بررسی لایحه دولت و مصوبه مجلس از دور خارج خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول نظر هیات عالی نظارت نه تنها مخالفت با تعطیلی شنبه که اساسا مخالف با افزایش تعطیلات هفتگی بود. همچنین مشخص شد که دولت سیزدهم نیز اصراری برای به نتیجه رساندن لایحه پیشنهادی خود ندارد. همچنین در این هیئت مورد تاکید قرار گرفت که پنجشنبه جزئی از تعطیلات رسمی کشور نیست و همه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مکلف به ارائه خدمات از جمله خدمات تجاری هستند.

وی با بیان اینکه صرف نظرکردن قانونگذار از تعطیلی روز پنجشنبه و ممانعت از ایجاد خسارت، برای بخش خصوصی اقتصاد کشور به منزله یک موفقیت چشمگیر است، گفت: در مجموع در مجمع تشخیص بحث تعطیلی شنبه به دلایلی که جای گفتن ندارد، به طور کلی منتفی بود. در نهایت پیگیری‌ها نشان می‌دهد احتمالا شورای نگهبان هم به استناد مصوبه مجمع تشخیص تعطیلی روز شنبه و پنجشنبه را منتفی خواهد کرد.

لازم به‌یادآوری است که بیشتم اسفند ماه سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دولت مبنی بر افزایش تعطیلات آخر هفته به ۲ روز و کاهش ساعات کاری ادارات از ۴۴ به ۴۰ ساعت موافقت کردند. پس از تصویب این مصوبه نظرات مختلفی در رابطه با تعطیلی پنجشنبه‌ها و یا شنبه‌ها مطرح شد؛ به‌طوری که فعالین اقتصادی تعطیلی شنبه‌ها را عقلانی‌تر دانسته و تاکید کردند که چنانچه پنجشنبه‌ها به‌روزهای تعطیل افزوده شود، اقتصاد ایران ۴ روز از اقتصاد جهانی عقب خواهد ماند؛ اما مخالفان اعلام می‌کردند که در این رابطه نباید تنها به‌مسائل مالی توجه کرد، بلکه می‌بایست مسائل فرهنگی و دینی را هم مورد توجه قرار داد.

تا اینکه ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری در جلسه علنی مجلس، پس از مخالفت نمایندگان با تعطیلی پنج شنبه، تعطیلی شنبه‌ها به‌رای گذاشته شد و در نهایت با ۱۳۶ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف، ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه تعطیلی شنبه‌ها به‌عنوان دومین روز تعطیل هفته به‌تصویب و برای نهایی شدن به‌مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد؛ اما هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه دوازدهم خرداد ماه خود با تعطیلی شنبه ها موافقت نکرد.

در ابتدای جلسه، مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص جدول تطبیق لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس تبصره ۳ این لایحه تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف به تنظیم ساعات کار خود در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه شده بودند که اعضا پس از استماع گزارش سازمان امور اداری و استخدامی و نیز بیان دیدگاه‌های مسئولان اتاق بازرگانی به بیان دیدگاه‌های خویش در قالب موافق و مخالف این مصوبه پرداختند. سپس رأی گیری به عمل آمد و در نتیجه این بخش از لایحه با جز ۲ و تبصره ۴ این ماده از جهت ناعادلانه بودن مغایر جز ۱۰ بند ۹ سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری تشخیص داده شد. علاوه بر این، اعضای هیأت عالی، تبصره ۴ را به دلیل افزایش هزینه‌های بخش خصوصی مغایر بند ۱۱ سیاست‌های کلی تشویق سرمایه گذاری دانستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
    7 0
    خانه طلمشون بسوزه، عده ای بی خرد و تندرو که هنوز سختی کار رو نفهمیدند اینقدر سنگ اندازی کردند تا کار به اینجا برسه، جالبه تهران که مرکز تعامل با جهان است و تمام ادارات کشور زیر نطر پایتخت هستند پنجشنبه رو تعطیل میکنه و صدای کسی علی الخصوص اتاق بازرگانی در نمیاد نوبت شهرستان های زیر مجموعه که میرسه کل تعامل با دنیا قطع میشه! بسیاری از افراد در همین شهرستانها تمام روز هفته رو از ساعت 6 صبح تا 5 بعد از ظهر به دلیل بعد مسافت وتردد به روستاها و شهرستانهای مجاور مشغول به کار هستند و خیلی ها مجبور ند در هفته دو تا سه روز رو بیتوته کنند و بقیه روزها رو در کنار خانواده باشند که نتيجه ای جز رنج و مشقت و تحمل فشار روحی برای این افراد باقی نمی ماند حضرات متدین و متدبر آیا رسم عدالت این است!
    • مظلوم ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
      8 0
      سلام، چرا بین کارمندان عزیز مستقر در تهران و شهرستان این همه تبعیض و بی عدالتی است؟ رفاهی و اضافه کاری و بن های چندین برابری ؛ صرف نهار اداره ؛ 53 روز تعطیلی پنجشنبه ها؛ بهره مندی از امکانات شهر تهران و ده ها مزایای دیگر برای کارکنان مستقر در تهران هست؛ آیا کارمندان شهرستان انسان نیستند چقدر ظلم و بی عدالتی؟ به خدای احد و واحد جونم از این همه بی عدالتی و تبعیض به لبم رسیده؛ بغض گلوم را بسته، نا امیدم. ای کاش زودتر بمیرم تا این همه بی عدالتی نبینم.
    • منطقی ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      6 0
      هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان هیچ دلیل شرعی و قانونی برای رد مصوبه مجلس ندارند و صرفا تحت نفوذ سخنان امام جمعه موقت تهران با مصوبه ای که 136 نفر از نمایندگان مجلس و هیات دولت و مراجع محترم تقلید آیت الله العظمی گرگانی و جواد آملی تایید کرده بودند مخالفت نموده است. در حال حاضر تهرانی ها پنجشنبه ها تعطیل هستند چرا با این تبعیض و بی عدالتی برخورد نمی کنند؟ مردم این را هرگز فراموش نمی کنند.
    • فریبرز ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
      5 0
      اگر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت با تعطیلی شنبه ها مخالفند پس با تعطیلی پنجشنبه ها موافقت کنند، اگر با تعطیلی پنجشنبه ها هم مخالف هست پس چرا کارمندان مستقر در تهران که مرکز مبادلات اقتصادی کشور است هم اکنون پنجشنبه ها تعطیلی هستند؟ آیا این عدالت است؟!!! مجلس باید اشکالات مطرح شده توسط شورای نگهبان را حل کند نه اینکه کلا این موضوع را از دستور کار مجلس خارج نماید. ظاهرا مجلس عادت کرده بجای حل مساله، صورت مساله را پاک می کند!!!. جسم این مردم از مشکلات معیشتی دردمند است با روح و روان آنها بازی نکنند.
  • هادی ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    3 0
    جناب آقای محمود نجفی‌عرب، رییس محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران طبق کدام دلیل و منطق، وقتی کارمندان مستقر در تهران که مرکز مبالات اقتصادی کشور است و حدود پانزده سال است که پنجشنبه ها تعطیل هستند مشکلی ایجاد نشده ولی اگر کارمندان شهرستانی پنجشنبه ها تعطیل باشند اینقدر به اقتصاد کشور صدمه وارد می شود؟!!! کارمندان تهرانی به دلیل بهره مندی از تعطیلی پنجشنبه ها، در طی سال، 53 روز بیشتر از کارمندان شهرستانی از تعطیلات هفتگی برخوردارند این مساله باعث نارضایتی شدید کارمندان شهرستانی و احساس تبعیض، کاهش انگیزه شغلی و درنتیجه کاهش بهره وری آنان می شود، چرا با طرح مطالبی اینچنینی وجهه خود را به تمسخر گرفته و تخریب می کنید. البته اگر هدف تان گفتن طنز برای خوانندگان است باید گفت کارمندان دولت آنقدر دچار مشکلات معیشتی هستند که حوصله شنیدن لطیفه را ندارند.